czwartek, 17 listopada 2016

Bratysława, perełka ze słabym PR-em

Bratysława jest idealną opcją wyjazdową, gdy mamy mało wolnego czasu a nie potrafimy wysiedzieć na miejscu.
Stolica Słowacji stanowi doskonałą bazę wypadową do zwiedzenia Budapesztu i Wiednia. Loty z Berlina są naprawdę tanie , chętnym służy pomocą Polski Bus, a ze względu na odległość od granicy, również podróż samochodem nie będzie zbyt męcząca- także bez względu pod jakim adresem na mapie naszego pięknego kraju mieszkamy, każdy znajdzie coś dla siebie.

Z uwagi na to, że Budapeszt już znamy- zwiedzanie Bratysławy połączyliśmy z jednodniowym wypadem do Austrii.

Przed wyjazdem naczytaliśmy się w „internetach” wielu mało pochlebnych opinii na temat tego miasta. Czy Bratysława faktycznie rozczarowuje? Nie bylibyśmy sobą gdybyśmy nie sprawdzili tego na własnej skórze.

Bratysława w stosunku do innych europejskich stolic bez wątpienia wypada o wiele słabiej. Nie powala ilością zabytków, rozmachem i nowoczesnością. Ale czego by o niej nie mówić z pewnością ma swój urok. Ludzie są przesympatyczni, swobodnie możemy dogadać się po w naszym ojczystym języku ;) Nawet w knajpach kelnerzy proponowali „Wy mówcie po polsku, ja po słowacku i się dogadamy”. Jeśli już jesteśmy przy knajpach koniecznie trzeba wspomnieć o tym jak pyszne jest słowackie jedzenie- niebo w gębie- SERIO! (ale o tym w osobnym poście).

Co zobaczyć będąc w Bratysławie?

Zamek Devin

Znajduje się około 10 km od centrum miasta, jednak bardzo łatwo dojedziemy tam komunikacją miejską. Fajne miejsce na spacer, ruiny jednego z najstarszych zamków, usytuowany na wapiennym wzgórzu z widokiem na Morawę i Dunaj. Zdecydowanie polecam.

UFO- „wisienka” na moście SNP

Most Słowackiego Powstania Narodowego to drugi asymetryczny most na świecie. Jednak największą jego atrakcję stanowi restauracja z wieżą widokową w kształcie latającego spodka. Z jednej strony cały obrazek według mnie jest nieco kiczowaty, jednak most stał się znakiem rozpoznawczym Bratysławy.
Pomimo faktu, że wieża do najwyższych nie należy- warto na nią wjechać, gdyż rozpościera się z niej rewelacyjny widok na całe miasto.

Widok z wierzy UFO ;)

Zamek Bratysławski

Bez wątpienia króluje nad miastem. Efekt wielokrotnych przebudowań może nie jest wyjątkowo finezyjny ale daliśmy mu szansę. Na terenie zamku znajduje się muzeum- zdecydowaliśmy się je zwiedzić. Uważam, że to była dobra decyzja.

Takie urokliwe uliczki prowadzą do królującego nad miastem zamku ;)

Starówka

Piękna zarówno w dzień jak i wieczorową porą. Zdecydowanie najbardziej urokliwe miejsce Bratysławy. Klimatyczne uliczki, piękne kamienice z pastelowymi elewacjami, oryginalne wystawy sklepów z pamiątkami, gotycki Ratusz, Michalska Brama, place, placyki, knajpki i liczne grupki turystów (należy dodać, że byliśmy tutaj poza sezonem- w lutym). Bezapelacyjnie znakami rozpoznawczymi bratysławskiej Starówki są figurki rozsiane w jej uliczkach. Największą sławę zdobył Čumil- kanalarz wyłaniający się z włazu i zaglądający turystkom pod spódnice ;)

Michalska Brama

Wystawy sklepów na rynku urzekają

Rynek, samo serce starówki.

Najsłynniejszy bratysławski celebryta- Čumil ;D

Katedra św. Marcina

Grasalkovičov Palác

Obecna siedziba prezydenta Słowacji, przed którą można podziwiać Fontannę pokoju.

Kościół św. Elżbiety

Jeden z najpiękniejszych kościołów jakie widziałam w życiu. Bajkowa perełka, usytuowana w środku paskudnego osiedla bloków mieszkalnych- surrealizm. Ale wszystko razem zrobiło na mnie takie wrażenie, że nie chciałam tego osiedla opuszczać, dłuższą chwilę zajęło mi „napatrzenie się na zapas”- zdecydowanie polecam odwiedzić!

Plac Wolności

Trafiliśmy tu przez przypadek, w dzień wylotu, w drodze na ostatni spacer po Starówce. Monumentalny plac z największą w stolicy fontanną. Pierwsze skojarzenie- głęboki socjalizm. Robi wrażenie. Dla mnie bez wątpienia jeden z obrazów które przywołuję w pamięci gdy myślę o Bratysławie.

Moje zdanie jest takie- bez względu na hejty skierowane w Bratysławe- koniecznie trzeba dać jej szansę, gdyż w zamian za wizytę zyskamy niezapomniane wspomnienia: atmosfery, wyjątkowych miejsc i smaku słowackich potraw…

A z bardziej przyziemnych zalet: w stosunku do sąsiadujących stolic, Bratysława jest tania ! ;)